Wij gebruiken cookies. Zie onze Privacy Policy - Close
Home > Blog > Wegen op de wiellader: mag het een onsje meer zijn?

16/06/2016 - Henri van Malestein

Wegen op de wiellader: mag het een onsje meer zijn?

Reageer

  0          1609

Iedere keer naar een weegbrug rijden, om de lading in bijvoorbeeld de bak van de wiellader te wegen, is een tijdrovende bezigheid. Zeker als er de hele dag door materialen geladen worden, zoals op een zand- of steengroeve.

Bekijk alle weegsystemen

Met een weegsysteem dat op een machine is geïnstalleerd, is dan ook erg veel tijd besparen. In plaats van iedere keer heen en weer te moeten rijden, kan zo’n systeem binnen enkele seconden het gewicht van de lading in de bak op het scherm in de cabine laten verschijnen.
 

Maar hoe werkt zo’n systeem nu precies en wat komt er allemaal kijken bij het monteren ervan?

Een weegsysteem bestaat uit diverse onderdelen. Het display, ook wel weegkast genaamd, bevindt zich in de cabine. De bestuurder van het voertuig kan hierop snel en overzichtelijk de gegevens aflezen. Bijvoorbeeld het gewicht dat op dit moment geladen is en het totaal geladen gewicht.

Pfreundt weegsysteem in cabine wiellader
Display met printer in cabine


Het is daarnaast mogelijk om op sommige modellen een printer aan te sluiten. Deze kan zich direct onder het display bevinden, of op een andere plaats in de cabine. Met een druk op de knop kunnen de gegevens op het display worden geprint en overhandigt aan de klant.

Voor het berekenen van de gegevens die op het display verschijnen, maakt het weegsysteem gebruik van verschillende sensoren die op het voertuig gemonteerd worden. Dit zijn twee digitale hydraulische druksensoren, met beveiliging tegen overdruk, en twee positiesensoren, die dynamisch wegen mogelijk maken.

Onderdelen weegsysteem
Illustratie van wiellader met (1) display in cabine, (2) digitale hydraulische druksensoren en (3) positiesensoren.

Deze sensoren meten zeer nauwkeurig. De maximum afwijking van onze weegsystemen voor wielladers is namelijk 1% van het totale hefvermogen. Dit geldt zowel als het voertuig stilstaat als wanneer het rijdt.
 

Kalibreren van het weegsysteem

Om ervoor te zorgen dat de gegevens op het display in de cabine correct zijn en inderdaad slechts een minimale afwijking hebben, is het nodig om het weegsysteem voor gebruik te kalibreren. Het kalibreren gebeurt met een lege bak, een halfvolle bak en een volle bak.

De waardes die het weegsysteem tijdens deze drie tests aangeeft, worden vergeleken met een standaard. Afhankelijk van of en hoever deze waardes uit elkaar liggen, moet het weegsysteem worden bijgesteld zodat de waardes met de standaard overeenkomen.
 

Kalibreren of ijken?

Vaak wordt veronderstelt dat het kalibreren van een weegsysteem inhoudt dat het minder nauwkeurig is dan wanneer het wordt geijkt. Dit is echter niet het geval. IJken houdt in dat het weegsysteem aan een wettelijke norm moet voldoen qua nauwkeurigheid en vervolgens verzegeld wordt. Het mag dus maar een bepaalde maximale afwijking hebben.

Een weegsysteem kan echter net zulke nauwkeurige resultaten geven als het alleen gekalibreerd is. IJken is alleen verplicht wanneer het weegsysteem voor handelsdoeleinden gebruikt wordt. Dit is bijvoorbeeld het geval als er een factuur gemaakt wordt op basis van het gewicht. Onze ijkwaardige weegsystemen voor wielladers zijn dit voor klasse Y (b).

Wiellader met weegsysteem

Meer weten over onze weegsystemen? Klik dan hier.

 
 
 

Plaats reactie 

Je reactie wordt beoordeeld vóór plaatsing     Plaats reactie

 

Eerdere blogs

Geen dode hoek rond de vuilniswagen dankzij dit camerasysteem

14/12/2017   Veilig en zonder ongelukken met een vrachtwagen van A naar B rijden, om daar lading te lossen, is een flinke uitdaging voor de chauffeur....

LED werklampen die storen op de radio? Let op de EMC-standaard!

07/12/2017   Het is al wat later in de middag en je hebt nog een hoop werk te doen. Geen probleem, het is immers warm in de cabine en de radio staat aan. Kortom: het is lekker op de trekker....

LED werklampen die storen op de radio? Let op de EMC-standaard!

07/12/2017   Het is al wat later in de middag en je hebt nog een hoop werk te doen. Geen probleem, het is immers warm in de cabine en de radio staat aan. Kortom: het is lekker op de trekker....

 
.

© Copyright GrootJebbink BV 2018
Algemene voorwaarden | Privacy Policy