Wij gebruiken cookies. Zie onze Privacy Policy - Close
Home > Blog > Achteruitrijalarmen, zijn ze eigenlijk verplicht?

31/10/2017 - Eric Groot Jebbink

Achteruitrijalarmen, zijn ze eigenlijk verplicht?

Reageer

  0          686

Er is geen veiligheidsproduct dat zoveel mensen zullen herkennen als een achteruitrijalarm op een vrachtwagen. Het kenmerkende gepiep is een bekend geluid voor iedere fietser, voetganger of andere verkeersdeelnemer.

Bekijk ons assortiment achteruitrijalarmen

Dat is maar goed ook, want dat is precies de bedoeling van een achteruitrijalarm. Opvallen zodat medeweggebruikers weten dat er een vrachtwagen, of ander voertuig achteruitrijdt.

Vanwege de grote dode hoek van het voertuig, kan de chauffeur vaak niet de omgeving overzien waar hij of zij naartoe rijdt. Het alarm is dus vooral een waarschuwing voor anderen om niet in de baan van het voertuig te gaan staan.
 

Is een achteruitrijalarm verplicht?

Omdat er zoveel voertuigen zijn met een achteruitrijalarm, zou je ervan uit kunnen gaan dat zo’n alarm verplicht is. Het draagt immers bij aan de verkeersveiligheid.

Toch is dat niet het geval. In geen enkele voertuigregulatie staat expliciet beschreven dat het monteren van een achteruitrijalarm op een standaard voertuig verplicht is.
 

Waarom dan toch een achteruitrijalarm?

Desondanks wordt een achteruitrijalarm toch op heel veel voertuigen gemonteerd. Het is immers een zeer eenvoudige een voordelige wijze om bij te dragen aan meer veiligheid in het verkeer, op een bouwplaats of in een magazijn.

Daarbij komt dat het geluid inmiddels zo is ingeburgerd dat personen het direct associëren met een achteruitrijdend voertuig. Iedereen weet, bij het horen van zo’n alarm, dat er gevaar dreigt.

Omdat achteruitrijalarmen al decennialang worden gebruikt zijn ze zo herkenbaar. Het eerste achteruitrijalarm, de BA1, werd al in 1963 geïntroduceerd door het Japanse bedrijf Yamaguchi Electric Company.
 

Irritant geluid

Veelgehoorde kritiek bij achteruitrijalarmen is dat het geluid als irritant wordt ervaren. Ook achteruitrijdende voertuigen die ’s nachts werken zijn een bron van ergernis voor omwonenden. Het soort geluid waar veel over geklaagd wordt is het kenmerkende piepende geluid.

Inmiddels worden steeds meer voertuigen daarom uitgerust met een achteruitrijalarm dat een kraakgeluid produceert. Dit wordt ook wel ‘witte ruis’ genoemd. Het voordeel van dit kraakgeluid is dat het minder ver draagt en dus alleen in de gevarenzone te horen is, maar daarna snel afbreekt.

Daarnaast is dit krakende geluid beter te lokaliseren voor personen in de buurt van het achteruitrijdende voertuig. Hierdoor wordt de kans op ongelukken nog verder verkleind.
 

Meer over het verschil tussen piepende en krakende achteruitrijalarmen is hier te lezen.

 
 
 

Plaats reactie 

Je reactie wordt beoordeeld vóór plaatsing     Plaats reactie

 

Eerdere blogs

Verlichting op een voertuig? Let op de ECE-Certificering

28/02/2018   Verstralers, breedstralers, flitslampen, achteruitrijverlichting, werklampen, koplampen: als het om verlichting voor voertuigen gaat, zie je haast door de bomen het bos niet meer....

Veilig werken in de bouw, zo doe je dat!

23/02/2018   Oneven ondergrond, opgestapelde materialen die mensen het zicht ontnemen of gereedschap dat van een steiger kan vallen. Het zijn maar enkele voorbeelden van mogelijke oorzaken van ongevallen op de bouwplaats....

Tijd besparen met de wiellader, een gewichtige zaak!

31/01/2018   Op locaties zoals een zandwinning, afvalverwerking of een mijn is de shovelmachinist de hele dag in de weer. Vrachtwagens rijden af en aan en moeten zo snel mogelijk gevuld worden met zand, grind, afval of ander materiaal....

 
.

© Copyright GrootJebbink BV 2018
Algemene voorwaarden | Privacy Policy