Wij gebruiken cookies. Zie onze Privacy Policy - Close
Home > Blog > Achteruitrijalarmen, zijn ze eigenlijk verplicht?

Achteruitrijalarmen, zijn ze eigenlijk verplicht?

Er is geen veiligheidsproduct dat zoveel mensen zullen herkennen als een achteruitrijalarm op een vrachtwagen. Het kenmerkende gepiep is een bekend geluid voor iedere fietser, voetganger of andere verkeersdeelnemer.

Bekijk ons assortiment achteruitrijalarmen

Dat is maar goed ook, want dat is precies de bedoeling van een achteruitrijalarm. Opvallen zodat medeweggebruikers weten dat er een vrachtwagen, of ander voertuig achteruitrijdt.

Vanwege de grote dode hoek van het voertuig, kan de chauffeur vaak niet de omgeving overzien waar hij of zij naartoe rijdt. Het alarm is dus vooral een waarschuwing voor anderen om niet in de baan van het voertuig te gaan staan.
 

Is een achteruitrijalarm verplicht?

Omdat er zoveel voertuigen zijn met een achteruitrijalarm, zou je ervan uit kunnen gaan dat zo’n alarm verplicht is. Het draagt immers bij aan de verkeersveiligheid.

Toch is dat niet het geval. In geen enkele voertuigregulatie staat expliciet beschreven dat het monteren van een achteruitrijalarm op een standaard voertuig verplicht is.
 

Waarom dan toch een achteruitrijalarm?

Desondanks wordt een achteruitrijalarm toch op heel veel voertuigen gemonteerd. Het is immers een zeer eenvoudige een voordelige wijze om bij te dragen aan meer veiligheid in het verkeer, op een bouwplaats of in een magazijn.

Daarbij komt dat het geluid inmiddels zo is ingeburgerd dat personen het direct associëren met een achteruitrijdend voertuig. Iedereen weet, bij het horen van zo’n alarm, dat er gevaar dreigt.

Omdat achteruitrijalarmen al decennialang worden gebruikt zijn ze zo herkenbaar. Het eerste achteruitrijalarm, de BA1, werd al in 1963 geïntroduceerd door het Japanse bedrijf Yamaguchi Electric Company.
 

Tip van onze productspecialist

ECCO EA9724


Multi-frequentie achteruitrijalarm dat volume aanpast aan omgevingsgeluid. Geschikt voor on- en off-road voertuigen.
 

Meer informatie

Krakend achteruitrijalarm 77-97 dB | ECCO EA9724


Irritant geluid

Veelgehoorde kritiek bij achteruitrijalarmen is dat het geluid als irritant wordt ervaren. Ook achteruitrijdende voertuigen die ’s nachts werken zijn een bron van ergernis voor omwonenden. Het soort geluid waar veel over geklaagd wordt is het kenmerkende piepende geluid.

Inmiddels worden steeds meer voertuigen daarom uitgerust met een achteruitrijalarm dat een kraakgeluid produceert. Dit wordt ook wel ‘witte ruis’ genoemd. Het voordeel van dit kraakgeluid is dat het minder ver draagt en dus alleen in de gevarenzone te horen is, maar daarna snel afbreekt.

Daarnaast is dit krakende geluid beter te lokaliseren voor personen in de buurt van het achteruitrijdende voertuig. Hierdoor wordt de kans op ongelukken nog verder verkleind.
 

Meer over het verschil tussen piepende en krakende achteruitrijalarmen is hier te lezen.

 
 
 

Plaats reactie 

Je reactie wordt beoordeeld vóór plaatsing     Plaats reactie

 

Eerdere blogs

Tien redenen om vandaag nog over te stappen van halogeen werklampen naar LED

05/09/2018   Sinds 1 september moeten 230V lampen in de EU zo zuinig zijn, dat halogeen niet meer aan de eisen voldoet....

Aanrijding met heftruck voorkomen? Let goed op in het magazijn!

18/06/2018   In de top vijf van oorzaken van ernstige ongevallen op de werkvloer in Nederland, staan voetgangers die door een voertuig worden aangereden op plek vier....

Besparen op het wagenpark, minder kosten met meer zicht!

18/05/2018   Het is vrijdagmiddag, even voor vijven. Een drukke werkweek, waarin je als wagenparkbeheerder continu problemen oplost en brandjes blust, zit er bijna op....

 
.

© Copyright GrootJebbink BV 2018
Algemene voorwaarden | Privacy Policy