Wij gebruiken cookies. Zie onze Privacy Policy - Close
Home > Blog > Achteruitrijcamera positioneren: waar moet je op letten?

Achteruitrijcamera positioneren: waar moet je op letten?

Een achteruitrijcamera geeft een bestuurder zicht op een gebied rond het voertuig dat hij of zij anders niet zou kunnen overzien.

Bekijk al onze achteruitrijcamera's

Om optimaal gebruik te maken van een achteruitrijcamera, is het belangrijk om de camera goed te positioneren. Maar hoe doe je dat precies en waar moet je op letten?
 

Soort voertuig

Het soort voertuig waar de camera op gemonteerd wordt heeft uiteraard de grootste invloed op de keuze voor de uiteindelijke achteruitrijcamera. In de ideale situatie zit de camera zo hoog mogelijk, zodat een zo groot mogelijk gebied te zien is.

Over het algemeen zitten de dode hoeken van een voertuig aan de achterkant, de rechterkant en aan de voorzijde. Dit zijn dan ook de plaatsen waar camera’s het vaakst gemonteerd worden.

De meeste soorten achteruitrijcamera’s kunnen nog worden afgesteld nadat ze gemonteerd zijn. Daardoor heeft de chauffeur het optimale zicht op de dode hoek, of een ander gebied rond het voertuig dat hij/zij wil overzien.


De camera is na het monteren nog te positioneren


Voor standaard bakwagens of trekker-opleggercombinaties is het meestal geen probleem om een camera zo hoog mogelijk te positioneren. Maar er zijn natuurlijk heel veel voertuigen waar dit een stuk lastiger is.

Denk bijvoorbeeld aan een vrachtwagen met afzetcontainer of een truck voor bomentransport, of een heel ander soort voertuig, zoals een heftruck of graafmachine. Voor deze voertuigen geldt dat het positioneren van de achteruitrijcamera voor een belangrijk deel wordt bepaald door de beschikbare ruimte en vorm.
 

Wat als de camera niet goed te positioneren is?

Wanneer de mogelijkheden voor positionering op het voertuig beperkt zijn, kan een ander soort camera uitkomst bieden. In plaats van een standaard achteruitrijcamera, is het ook mogelijk om te kiezen voor bijvoorbeeld een oogbalcamera.

Deze camera is op een klein en oneven oppervlak te monteren, bijvoorbeeld een hoek van het​ voertuig. Het voordeel van deze camera is dat de lens ten opzichte van het bracket te bewegen en vast te zetten is. Zo is het dus toch mogelijk om het gewenste gebied naast het voertuig te zien, ook al is de positie waarin de camera gemonteerd is, niet ideaal. Oogbalcamera

 

Camera met grote kijkhoek Een andere oplossing voor een probleem met positionering, is door te kiezen voor een camera met een extra grote kijkhoek. Dit is met name nuttig als de camera alleen laag te monteren is. In dat geval is het mogelijk, dankzij de grote kijkhoek, toch nog een ruim gebied rond het voertuig te overzien. Lees hier meer over de kijkhoek van achteruitrijcamera’s.

 

Maar wat nu als de camera niet buiten, maar aan de binnenkant van het voertuig geplaatst moet worden? Een standaard achteruitrijcamera kan dan een goede oplossing zijn, maar dat is lang niet in alle gevallen zo. Vaak wordt er in zo’n geval gekozen voor een specifieke oplossing: een dome-camera. Deze camera wordt aan het plafond gemonteerd en vervolgens is de lens te positioneren ten opzichte van het bracket, op dezelfde manier als bij de oogbalcamera. Dome-camera

 

Waar moet je verder op letten bij het kiezen van de juiste achteruitrijcamera?

Een achteruitrijcamera moet niet alleen geschikt zijn voor het voertuig, het moet ook passen binnen de omgeving waar dat voertuig meestal rijdt.

Voor bouwvoertuigen, die door stof, modder en over onverhard terrein rijden, is het bijvoorbeeld belangrijk dat de achteruitrijcamera tegen een stootje kan en makkelijk schoon te maken is. Voor die omstandigheden is een camera met een IP69K-beschermingsgraad een uitkomst. Deze achteruitrijcamera is namelijk niet alleen volledig water- en stofdicht, maar heeft ook een extra beschermglas dat voorkomt dat de lens beschadigt en dat gemakkelijk vervangen kan worden. IP69K-camera

 

Sluitercamera Een andere achteruitrijcamera die goede bescherming tegen de elementen biedt, is een sluitercamera. Bij deze camera schuift er automatisch een klepje voor de lens wanneer de camera niet in gebruik is. Zo wordt de lens beschermd tegen vuil en beschadiging en blijft het zicht voor de chauffeur optimaal.

 

Binnen of buiten?

Hoewel verreweg de meeste voertuigen altijd buiten rijden, zijn er uitzonderingen. Heftrucks rijden bijvoorbeeld vaak van binnen naar buiten en weer terug en ook vrachtwagens rijden, bijvoorbeeld bij een distributiecentrum, (gedeeltelijk) naar binnen.

Bij deze manoeuvres is een achteruitrijcamera dan ook een ideaal hulpmiddel, helemaal als dat een camera met dynamisch bereik is. Dit soort achteruitrijcamera geeft zowel lichte als donkere gedeeltes in één beeld goed weer. Bij andere camera’s kan het zo zijn dat wanneer een voertuig naar binnen rijdt, de camera gefocust is op het licht van buiten, waardoor de binnenkant van een laaddock als een donkere vlek wordt weergegeven op de monitor. Camera met dynamisch bereik


Bij deze manoeuvres is een achteruitrijcamera dan ook een ideaal hulpmiddel, helemaal als dat een camera met dynamisch bereik is. Dit soort achteruitrijcamera geeft zowel lichte als donkere gedeeltes in één beeld goed weer. Bij andere camera’s kan het zo zijn dat wanneer een voertuig naar binnen rijdt, de camera gefocust is op het licht van buiten, waardoor de binnenkant van een laaddock als een donkere vlek wordt weergegeven op de monitor.

Daardoor heeft de chauffeur, ondanks de aanwezigheid van een achteruitrijcamera, nog altijd onvoldoende zicht. Voor het naar buiten rijden geldt dit ook, alleen dan wordt buiten als een lichte vlek weergegeven. Met een dynamische camera zijn er dus geen problemen met de weergave van lichte en donkere plekken in één beeld.
 

Hulp nodig?

Hulp nodig bij het kiezen van een geschikte achteruitrijcamera? Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies of het maken van een afspraak.

 
 
 

Plaats reactie 

Je reactie wordt beoordeeld vóór plaatsing     Plaats reactie

 

Eerdere blogs

Tien redenen om vandaag nog over te stappen van halogeen werklampen naar LED

05/09/2018   Sinds 1 september moeten 230V lampen in de EU zo zuinig zijn, dat halogeen niet meer aan de eisen voldoet....

Aanrijding met heftruck voorkomen? Let goed op in het magazijn!

18/06/2018   In de top vijf van oorzaken van ernstige ongevallen op de werkvloer in Nederland, staan voetgangers die door een voertuig worden aangereden op plek vier....

Besparen op het wagenpark, minder kosten met meer zicht!

18/05/2018   Het is vrijdagmiddag, even voor vijven. Een drukke werkweek, waarin je als wagenparkbeheerder continu problemen oplost en brandjes blust, zit er bijna op....

 
.

© Copyright GrootJebbink BV 2018
Algemene voorwaarden | Privacy Policy