Wij gebruiken cookies. Zie onze Privacy Policy - Close
Home > Blog > Schoner, stiller en veiliger: dé trends in de reinigingsbranche

24/05/2017 - Johan Kornet

Schoner, stiller en veiliger: dé trends in de reinigingsbranche

Reageer

  0          945

Rotterdam, 16 mei 2017. Nog voor zonsopgang rijden de eerste veegwagens de Coolsingel op om alle rommel op te ruimen.

De dag ervoor hebben honderdduizenden fans de vijftiende landstitel van Feyenoord, waar ze achttien jaar op hebben moeten wachten, uitbundig gevierd.

Marcel van Campen“Het is voor de mannen in die veegwagens echt een sport om alles zo snel mogelijk opgeruimd te hebben,” zegt Marcel van Campen. Hij kan het weten; als eigenaar van Van Campen Ecotechniek (VCE) levert hij sinds jaar en dag reinigingsvoertuigen voor gebruik in stadscentra of de wegenbouw.

Bij toeval is Van Campen in de reinigingsbranche terechtgekomen. “Na vijftien jaar in de autobranche gewerkt te hebben, was ik toe aan iets nieuws,” vertelt Van Campen, “Via een oude bekende werd ik salesmanager bij RAVO in Alkmaar, om later voor mezelf te beginnen. Ik wist voor die tijd helemaal niet van het bestaan van veegwagens af, bij wijze van spreken.”

"Ik wist niet eens van het bestaan van veegwagens af"


Prachtige wereld

“Als je in de reinigingsbranche gaat werken, kom je er achter dat het een prachtige wereld is. No-nonsense, aanpakken en zorgen dat het werk zo efficiënt mogelijk en op een doordachte manier gedaan wordt. Je hebt met heel praktisch ingestelde mensen te maken, dat bevalt me heel erg goed.”

“De meeste voldoening en werkplezier haal ik uit de diversiteit die men van mij vraagt”, gaat Van Campen verder: “Het is niet zo dat er één voertuig is voor bepaald werk. De löss-ondergrond in Limburg vraagt een heel andere oplossing dan de kleigrond van Noord-Holland. Zelf een op maat gesneden oplossing voor deze vraagstukken kunnen bieden is heel leuk.”


Voorsprong op nieuwe aanbieders

Ook in de reinigingsbranche wordt steeds meer gebruik gemaakt van elektrische voertuigen. VCE heeft met Green Machines voertuigen die al jarenlang volledig elektrisch opereren. “Daarmee hebben we een flinke voorsprong op mogelijke nieuwe aanbieders in die markt,” lacht Van Campen, “Deze voertuigen doen in veel grote steden in Nederland en de rest van Europa al jaren hun werk.”
 

Veegwagen in Amsterdam

Elektrische veegwagen in Amsterdam


“Met een elektrisch voertuig profiteer je van heel veel voordelen,” legt Van Campen uit, “Zo mag je 24 uur per dag de binnenstad in en mag je over bus- en trambanen rijden.” In de praktijk blijkt dat elektrisch rijden nog meer voordelen biedt: “Er zitten veel minder bewegende delen aan dan aan ‘traditionele voertuigen’. Daardoor blijkt het onderhoud veel voordeliger te zijn. Elektrisch rijden is eigenlijk een veel eenvoudiger en logischer concept.

Omdat het op dit moment nog niet mogelijk is om met een elektrisch voertuig acht tot tien uur achter elkaar te werken, is elektrisch rijden nog niet zo ingeburgerd in de wegenbouw. “Die mannen werken vaak ’s nachts en willen gewoon door. Een half uur stilstaan om op te laden is dan niet acceptabel.”

“Maar het gaat wel heel snel met de technische ontwikkelingen,” gaat Van Campen verder, “Ieder jaar vergroot de actieradius van elektrische voertuigen. Zodra ze tien uur achter elkaar kunnen vegen, zullen ze ook in de wegenbouw gebruikt worden. Want je staat daar maar, als wegwerker, tussen alle asfaltdampen en uitlaatgassen. Ieder beetje uitstoot dat je dan kunt besparen, is meegenomen."


Rust en stilte

Een ander voordeel van elektrische voertuigen is dat ze zo stil zijn. “Naast dat een voertuig weinig tot geen uitstoot heeft, moet het ook stil zijn. Mensen willen rust.,” legt Van Campen uit, “Als onze elektrische voertuigen over een terras rijden, hebben de mensen die daar zitten en lopen het niet eens in de gaten.”
 

Elektrische veegwagen op terras

Elektrische veegwagen in actie


“Omdat ze geen geluid maken, wekken de veegwagens ook geen irritatie op. Men neemt er geen aanstoot aan. Sterker nog, mensen vinden het prima dat je de rommel opruimt. Reinheid op straat geeft ook een gevoel van veiligheid. Als het een bende is in de stad, is dat gevoelsmatig ook een hele vervelende ervaring. Men ziet het niet als het schoon is, maar wél als het vuil is.”

"Reinheid op straat geeft een gevoel van veilighied"


Goed overzicht

Een veilige werkomgeving voor de chauffeur wordt steeds belangrijker, volgens Van Campen: “Je rijdt met een snelheid van drie, vier kilometer per uur. Dan heb je te maken met verkeer dat vindt dat jij hen ophoudt. Fietsers en bromfietsers vliegen je links en rechts voorbij, het is een drukte van jewelste. Goed overzicht, door middel van een 360° camerasysteem, is dan erg prettig.”

“Het is belangrijk dat dit heldere, snelle en duidelijke informatie is. Er zijn al zoveel dingen waar je als chauffeur op moet letten: borstel links, borstel rechts, zuigmond. Je rijdt niet van A naar B met een voertuig, je moet ermee werken. Zodra chauffeurs één keer met het camerasysteem hebben gereden, willen ze vaak niet meer anders. ‘Hadden we dit maar veel eerder,’ hoor je dan.”

"Je rijdt niet van A naar B met een voertuig, je moet ermee werken"


Onschuldig tot het tegendeel is bewezen

“Bijkomend voordeel,” gaat Van Campen verder, “is dat je de beelden kunt opnemen. Zo heb je altijd bewijs als er een claim binnenkomt of in geval van een aanrijding. Soms heeft een chauffeur inderdaad iets geraakt, dat is helaas het risico van het vak, maar soms is dat niet zo. Het is heel rustgevend voor een chauffeur om te weten dat het tegendeel kan worden bewezen.”

Bij het raken van een paaltje of auto is het vooral prettig wanneer er bewijs is van de toedracht, maar helaas komen er ook ernstigere ongevallen voor, vertelt Van Campen: “Soms zelfs met dodelijke afloop. Als zoiets gebeurt, is een bedrijf of afdeling dagen van de leg. Dat is iets dat je gewoon niet mee wilt maken, dat geldt voor alle betrokkenen.”

"Bewijsvoering kan emotionele schade enigszins verlichten"

“De emotionele schade kan enigszins worden verlicht, als je bewijsvoering hebt waarmee je kunt aantonen dat je er als chauffeur niets aan hebt kunnen doen. Als die twijfel niet weg kan worden genomen, is dat voor de man of vrouw die achter het stuur heeft gezeten de rest van zijn of haar leven iets om van wakker te liggen.”


Meer veiligheid in de toekomst

“Net zoals geluidsreductie een belangrijke trend is binnen de reinigingsbranche, verwacht ik dat ook de aandacht voor veiligheid alleen maar zal toenemen,” voorspelt Van Campen, “Naast een chassis of de aandrijving, zullen producten om veilig met een voertuig te werken standaard worden in een offerte.

Verder zal alles steeds schoner en duurzamer worden. Of het nu elektrisch is, of met waterstof, als er maar schoner, stiller en veiliger gewerkt kan worden. Zodat uiteindelijk het milieu, waar we zoveel van vragen, maar een heel klein beetje voordeel kan hebben van wat wij doen hier in Nederland. Dat zou prettig zijn.”

 
 
 

Plaats reactie 

Je reactie wordt beoordeeld vóór plaatsing     Plaats reactie

 

Eerdere blogs

Verlichting op een voertuig? Let op de ECE-Certificering

28/02/2018   Verstralers, breedstralers, flitslampen, achteruitrijverlichting, werklampen, koplampen: als het om verlichting voor voertuigen gaat, zie je haast door de bomen het bos niet meer....

Veilig werken in de bouw, zo doe je dat!

23/02/2018   Oneven ondergrond, opgestapelde materialen die mensen het zicht ontnemen of gereedschap dat van een steiger kan vallen. Het zijn maar enkele voorbeelden van mogelijke oorzaken van ongevallen op de bouwplaats....

Tijd besparen met de wiellader, een gewichtige zaak!

31/01/2018   Op locaties zoals een zandwinning, afvalverwerking of een mijn is de shovelmachinist de hele dag in de weer. Vrachtwagens rijden af en aan en moeten zo snel mogelijk gevuld worden met zand, grind, afval of ander materiaal....

 
.

© Copyright GrootJebbink BV 2018
Algemene voorwaarden | Privacy Policy