Kleine schadegevalletjes met grote gevolgen voorkomen: Hoekstra doet het met camera’s

Leestijd: 5 minuten

Hoekstra BV uit Sneek is een transportbedrijf dat zich specialiseert in het vervoer en de opslag van bijzondere en afwijkende goederen. Het bedrijf bestaat al sinds 1929 en heeft op dit moment een wagenpark van zo’n 70 trucks. Deze vervoeren dagelijks goederen door Nederland en België.

De chauffeurs leveren de goederen vaak bij particulieren thuis af. Om die reden zijn de trucks van Hoekstra regelmatig in woonwijken of de binnenstad te vinden. ‘En daar staat het dus vol met blik,’ vertelt directeur Tjitze Hoekstra, ‘zeker vanaf de start van de Coronacrisis. Waar de meeste auto’s normaal gesproken overdag weg waren stonden ze er nu nog, omdat iedereen ineens thuis aan het werk was. Juist rond die tijd kregen wij het ook nog eens extra druk.’

“Klein schadegevalletje kan grote gevolgen hebben”

‘Vanwege al die auto’s werd het best wel krap in de woonwijken’, gaat Hoekstra verder, ‘en je moet er natuurlijk ook weer uit zien te komen.’ Dat er bij dit soort werk weleens iets kan gebeuren, weet Hoekstra als geen ander: ‘Meestal kleine gevalletjes, bij het achteruitrijden of uitzwenken. Maar een klein schadegevalletje kan toch grote gevolgen hebben.’

Daarom is Hoekstra gaan nadenken over een oplossing om iets aan die schades te doen.

Chauffeurs misten camera op hun auto

Toen er een aantal nieuwe mensen bij het bedrijf kwam werken, zaten daar ook een paar chauffeurs tussen die in het verleden op een auto voor rijdende melkontvangst (RMO) hadden gereden. ‘Zij waren gewend om met een achteruitrijcamera te rijden,’ aldus Hoekstra. ‘Tijdens één van onze Hoekstra-dates, dat zijn interne bijeenkomsten om elkaar als collega’s beter te leren kennen, gaven die chauffeurs aan dat ze een camera op hun auto misten.’

We hebben ook andere oplossingen geprobeerd, maar daar zat geen camera bij. Je mist dan toch het beeld.

‘Toen zijn we erover na gaan denken,’ gaat Hoekstra verder. ‘We hebben in het verleden ook andere oplossingen geprobeerd. Dat was een systeem dat een waarschuwingssignaal afgeeft als er iets achter de vrachtwagen zit. Maar daar zat geen camera bij, dus je mist het beeld.

We zijn toen met een proef begonnen. We hebben één auto uitgerust met een camerasysteem. De chauffeur die er mee reed was heel enthousiast en dat heeft ons doen besluiten om ons hele wagenpark te voorzien van camera’s.’

Demo geeft goed beeld van de praktijk

‘In mijn zoektocht naar een geschikte leverancier kwam ik al snel bij GrootJebbink terecht. Het ging ons erom dat we een goede oplossing konden vinden. De productspecialist camera’s van GrootJebbink, Dietger, heeft hier toen op locatie een demo gegeven met een busje waar allerlei camera’s op zitten. Zo kun je je een goed beeld vormen van hoe het er in de praktijk uitziet en hoe het werkt.

Door de demo kun je je een goed beeld vormen van hoe het er uit ziet en werkt.

Daarnaast liet Dietger tijdens de demo ook een draadloos camerasysteem voor trekker-opleggers zien. Dit sprak mij ook meteen aan, omdat je dan geen extra kabel nodig hebt.’

“Na testen bleek het erg goed te werken”

Het wagenpark van Hoekstra bestaat voor ongeveer de helft uit trekker-opleggercombinaties en voor de andere helft uit bakwagens. ‘Het oorspronkelijke idee was om alleen maar een achteruitrijcamera op de bakwagens te monteren,’ vertelt Hoekstra, ‘Maar de demo heeft me toch wel aan het denken gezet. Zo’n draadloos systeem voor trekker-opleggers is toch wel mooi.

De vraag is dan natuurlijk of het ook echt zo werkt zoals het tijdens de demo verteld wordt. Om daar achter te komen hebben we er een aantal gemonteerd, om te testen. We wisselen hier best wel vaak met opleggers, dus dat was meteen een mooie gelegenheid om het systeem goed te testen. Al snel kwamen we tot de conclusie dat het draadloze camerasysteem erg goed werkt.'

CM-5050

Draadloos camerasysteem speciaal voor trekker/opleggers.

  • Vrachtwagen
Draadloos camerasysteem vrachtwagen

'Toen hebben we ook maar besloten om de bakwagens niet alleen van een achteruitrijcamera te voorzien, maar ook van een zijcamera. Dat was een kleine moeite en dan heb je meteen de hele rechterkant naast de auto in beeld.’

Medewerkers hebben zelf camera’s gemonteerd

Het monteren van de camera’s hebben de medewerkers van Hoekstra zelf gedaan. Eén van de chauffeurs die als eerste om een camera vroeg, zei dat hij er desnoods zelf wel voor wilde betalen. ‘Dat betalen hebben wij maar gedaan’, lacht Hoekstra, ‘Maar hij heeft wel meegeholpen met het aansluiten. Dat wilde hij graag en hij kon het ook. Hij heeft dat samen gedaan met onze eigen monteur. Vanuit GrootJebbink zijn er één dag monteurs bij ons geweest om mee te helpen met opbouwen en om dingen uit te leggen aan onze mensen.’

Hoekstra Sneek

“Ik ben al 25 jaar chauffeur, ik heb geen camera nodig”

Hoewel het hele wagenpark van Hoekstra is uitgerust met camera’s, was niet iedere chauffeur direct enthousiast: ‘Er waren er wel bij die zeiden van “Ik hoef dat niet, ik ben al 25 jaar chauffeur”. Maar als ze dan moeten wisselen van oplegger, en het draadloze camerasysteem opnieuw moeten pairen, dan vragen ze altijd wel om een camera. Dus dan denk ik: “aha, je gebruikt het dus toch!” Dat is wel grappig ja’, legt Hoekstra uit.

Aha! Je gebruikt het dus toch!

‘Vroeger was dat net zo met het navigatiesysteem. Toen zeiden chauffeurs ook ‘ik kan wel kaartlezen’. Maar als het navigatiesysteem stuk was, dan wilden ze zo snel mogelijk een nieuwe. Dat is nu ook zo met de camera’s.’

“Je moet wel in de monitor kijken”

‘We hebben de camera’s nog geen jaar in gebruik, dus het is nog wat vroeg om te concluderen dat we al minder schades hebben. Nog steeds zijn er weleens schades waarvan ik denk “dat had niet gehoeven met een camera”. Maar ja, het blijft een hulpmiddel, je moet wel in de monitor kijken. Zulke situaties blijf je toch wel houden’, denkt Hoekstra.

“Dankzij camera durf je achteruit te rijden”

‘Maar dat neemt niet weg dat we erg content zijn met de camera’s. De chauffeurs inmiddels ook allemaal. Want op het moment dat je als chauffeur de cabine in stapt en nog even iets moet intikken op de boordcomputer, kan er zomaar een auto, fietser of voetganger achter je vrachtwagen staan. Ook al duurt het maar een paar seconden met die boordcomputer.

Dankzij de camera’s zien de chauffeurs meteen of ze achteruit kunnen rijden. Dat is niet alleen beter voor de verkeersveiligheid, het scheelt ook een hoop tijd. Als je geen camera hebt, moet je soms wel een paar keer uitstappen om te zien of je weg kunt rijden. Nu heb je meteen zicht achter de auto.

Er zijn heel veel situaties te bedenken waarbij je een paar keer moet uitstappen als je geen camera hebt.

Dat geldt trouwens ook voor het achteruitrijden en aandocken,’ gaat Hoekstra verder, ‘We hebben dit jaar ook twee LZV’s in gebruik genomen en als je die moet aankoppelen zie je door de camera precies wanneer je er recht voor staat. Er zijn gewoon heel veel situaties te bedenken waarbij je anders een paar keer uit moet stappen en waarbij je nu, dankzij de camera, gewoon achteruit durft te rijden.’

“Wijzigingen of omruilen is bij GrootJebbink geen enkel probleem”

Over het proces en de samenwerking met GrootJebbink is Hoekstra zeer tevreden ‘Het hele traject van aanschaf tot en met montage is heel soepel verlopen. Tijdens het monteren bleek dat op een aantal auto’s een andere camera nodig was, die minder ruimte innam. Ook kwam het voor dat we soms andere kabellengtes nodig bleken te hebben. Omruilen was geen enkel probleem.’

Omdat wij een fijnmazig netwerk hebben in Nederland en België, komt er iedere dag wel een aantal van onze auto’s langs Ermelo. Als we iets nodig hebben, dan kunnen we het zo even op komen halen. Dan hebben we het dezelfde avond nog in huis.

Als we iets nodig hebben, kunnen we het zo op komen halen.

Die service vinden we erg fijn. Iets verkopen is één, maar goede service verlenen is minstens zo belangrijk. En dat kun je van tevoren niet testen hè. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er iets kapot gaat en dan is het belangrijk om een oplossing te bieden. Dat werkt bij GrootJebbink heel soepel!’

Dietger Engel Productspecialist Op zoek naar advies of een offerte? Ik help je graag.

Dietger Engel