Weegsysteem ijken of kalibreren? Dit moet je weten!

Bij de aanschaf van een weegsysteem zijn er veel zaken om rekening mee te houden. Waar wil ik het weegsysteem voor gebruiken? Wil ik een printer om bonnen af te drukken? Draadloze gegevensoverdracht? En hoeveel verschillende bakken ga ik gebruiken?

Een vraag waar lang niet iedereen over nadenkt is of het weegsysteem ook geijkt moet worden. Bijna iedereen gaat er van uit dat ijken noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat het weegsysteem nauwkeurig werkt.

Geijkt en niet-geijkt vaak even nauwkeurig

Toch is dit niet zo. Een weegsysteem dat niet geijkt is, kan net zo nauwkeurig zijn als een geijkt exemplaar. Dat komt omdat ieder weegsysteem na montage gekalibreerd wordt. Kalibreren is het afstellen van het weegsysteem zodat het tijdens het wegen nauwkeurige waardes op het display toont.

Dit kalibreren gebeurt met een lege, halfvolle en volle bak. Telkens wordt de waarde die het weegsysteem aangeeft vergeleken met standaardgewichten. Als deze waardes niet hetzelfde zijn moet het weegsysteem worden bijgesteld. Het weegsysteem moet net zolang bijgesteld worden totdat de waardes op het display overeenkomen met de standaardgewichten.

Bak van shovel met gewicht

Tijdens het kalibreren van een weegsysteem worden de waardes vergeleken met standaardgewichten.

Maximale afwijking 1%

Het resultaat is een weegsysteem dat zeer nauwkeurige waardes weergeeft. Dit is het geval bij zowel een volle bak als bij een bak die maar voor een klein deel gevuld is. De maximale afwijking van een gekalibreerd weegsysteem is 1% van de maximum last van het voertuig.

Ook bij een geijkt weegsysteem bedraagt de maximale afwijking 1%. Evenveel dus als wanneer het weegsysteem alleen gekalibreerd is. Het verschil is dat de waardes bij een geijkt weegsysteem regelmatig door een officiële instantie gecontroleerd moeten worden. Het ijken zelf wordt ook door een andere partij uitgevoerd.

Uiteraard zijn er extra kosten verbonden aan het ijken van een weegsysteem. Daarnaast kunnen weegsystemen die in nieuwe voertuigen gemonteerd zijn pas na een aantal maanden worden geijkt. Dit komt omdat het voertuig in de eerste maanden ‘ingelopen’ moet worden. Als een nieuw voertuig direct geijkt wordt, kloppen de waarden na een paar maanden niet meer. Vandaar dat het ijken van een weegsysteem op een nieuw voertuig altijd een paar maanden na de montage plaatsvindt.

Soms verplicht om te ijken

Waarom zou je een weegsysteem dan nog ijken, als het toch net zo nauwkeurig is als een systeem dat alleen gekalibreerd is? In sommige gevallen is het wettelijk verplicht om een weegsysteem te laten ijken. In Nederland is dit het geval wanneer het weegsysteem voor handelsdoeleinden gebruikt wordt. Dit houdt in dat er bijvoorbeeld een factuur gemaakt wordt op basis van de wegingen.

Als een weegsysteem alleen gebruikt wordt om inzicht te krijgen en de hoeveelheid materiaal die aanwezig is, of om ervoor te zorgen dat trucks niet overbeladen de weg op gaan, is het niet nodig om te ijken. Het merendeel van de weegsystemen in Nederland wordt dan ook niet geijkt.

Meer weten over de verschillen tussen ijken en kalibreren of advies op maat? Neem dan contact met ons op.

 

Ferry Misset Productspecialist Meer weten over de mogelijkheden van een weegsysteem?

Ferry Misset